A vendéglátás területén napjainkban számtalan álláslehetőség kínálkozik, de elhelyezkedni mégsem annyira egyszerű. Sokan azt gondolják, hogy ha jól főznek, akkor már lehetnek szakácsok vagy azt, hogy ételt-italt felszolgálni bárki tud. Pedig ennél jóval árnyaltabb a kép. A tapasztalat, szakmai végzett sokat nyom a latba.
Konyhai kisegítő, szakács, konyhafőnök, felszolgáló, pultos, barista és még hosszan sorolhatnánk az álláspiaci lehetőségeket. Bármelyiket is választjuk, azt fixálnunk kell, hogy csak egy település vagy az ország bármely pontja szóba jöhet a munkavégzés helyszíneként. Például ha Cegléden és környékén keresünk állást, akkor a Ceglédállás segíthet. Itt többek között láthatjuk, hogy felszolgáló munkatársat keres a ceglédi Hotel Aquarell****.
Milyen a jó felszolgáló?
Igazi kulináris élményt nem kizárólag az ételek nyújtanak egy étteremben. A felszolgálóknak éppoly fontos szerepe van abban, hogy a vendégek elégedetten távozzanak egy vacsora vagy ebéd után. A fogadtatás, a kiszolgálás, a kérések teljesítése mind közrejátszanak benne. Mi szükséges ahhoz, hogy valaki jó felszolgáló legyen?
- A szakképzettség nem minden esetben elvárás, de segít abban, hogy profik legyünk.
- Tisztában kell lenni a protokoll szabályokkal is.
- A vendégekkel való kiváló bánásmód elengedhetetlen, ehhez pedig kell az empátia és a jó kommunikációs készség.
- A nyitott személyiség és a jó stressztűrő képesség fontos.
- A fizikai állóképesség is lényeges, mert gyakran előfordul, hogy órákon át nincs idő leülni.
- Elvárás emellett az igényes megjelenés.
- A nyelvtudás sem elhanyagolható, pláne hotelekben és nagyobb forgalmú éttermekben.
Mit csinál egy felszolgáló?
Mielőtt eldöntjük, hogy felszolgálók szeretnénk lenni, nem árt képbe kerülni a szakma kihívásaival is. Milyen feladatok merülhetnek fel?
- Először is a vendégteret minden alkalommal olyan állapotba kell hozni, hogy tudja fogadni a vendégeket nyitáskor.
- Kezelni kell a foglalásokat, majd az ültetéseket.
- A rendelésfelvétel alapfeladat, itt különösen fontos a figyelem és a tájékozottság. Ha egy felszolgáló tud ételt-italt ajánlani, ismeri az összetevőket, esetleg allergéneket, az nagy előny.
- A folyamatos kommunikáció, kapcsolattartás, visszacsatolás kérése is lényeges.
- Az esetleges panaszok kezelése, illetve a számla kiállítása is a feladatkör része.
Pályázat és állásinterjú
Miután megvan a kiválasztott állás, küldjük el önéletrajzunkat és motivációs levelünket a leendő munkáltatónak. Kerüljenek bele az iskoláink, szakmai tapasztalatunk, és az, hogy miért pályázzuk meg az adott munkakört. Akár még bemutatkozó videóval is színesíthetjük a jelentkezést! Ha kellően meggyőzőek vagyunk már itt, akkor szinte biztos, hogy állásinterjúra is behívnak bennünket.