A fat bike a bicajok terepjárója… vagy még inkább monster truck-ja. Ezt a gépet direkt olyan terepre, nehezített körülményekre találták ki, ahol semelyik másik kétkerekű nem érvényesülhetne. Igazából 5-6 éve kezdett el bekerülni a köztudatba, de azóta már a Déli sarkot is megjárták vele.
Mutatjuk, hogy mi az, amit feltétlenül tudnia kell erről a típusról!
Fat bike alias Dagi
Ezeket a modelleket előszeretettel hívják Daginak is, ami az angol elnevezés “fat” azaz kövér, vastag részéből ered. Ha megpillant egy ilyen járgányt, akkor azonnal meg is érti, hogy miért. Tekintse meg a Kerékpárwebshop.eu fat bike termékpalettáját, így egyszerre látja, hogy honnan kapta a bicaj a nevét, és össze is tudja hasonlítani a különböző modelleket.
A kerekei dupla olyan szélesek, mint egy trekking biciklié, ellenben jóval puhábbak. Mindössze 0,3-2 bar nyomás van bennük. Ez a két formabontó tulajdonság garantálja azt, hogy semmi nem állítja meg a fat bike-ot, ha éppen bevetésen van. Hó, eső, sár, homok, erdei ösvény, földút mind-mind ideális terep a Daginak.
Aszfalton lehet használni?
Elsősorban azért hívták életre, mert bár vannak olyan cangák, amikkel lehet menni terepre, de elég korlátozottak a lehetőségek. Se egy monti, se egy cross trekking nem alkalmas arra, hogy térdig érő hóban vagy bokáig érő homokban menjünk vele egy kört. Aszfaltra viszont több típus is vihető, mindenki megtalálja a saját tempójának, vérmérsékletének megfelelő darabot.
Ennek ellenére, mivel mégiscsak kerékpárról van szó, természetesen betonúton is lehet vele közlekedni. Amilyen állapotban vannak a közutak (és néhol a kerékpárutak is) néha már az is extrém terepnek minősül. Dundi mivolta ellenére meglepően könnyű tekerni, és fürge is. Aszfalton inkább visszafogottan lehet vele haladni, de az erdei ösvényeken keresve se találsz jobb társat.
Elektromos fat bike
Annak ellenére, hogy néhány évvel ezelőttig még ez a canga típus se volt, ma már pedelec változatot is lehet vásárolni belőle. A pedelec óriási segítség azoknak, akiknek valamilyen oknál fogva időnként szükségük van elektromos rásegítésre. Lehet, hogy valaki mindig csak az emelkedőknél, vagy mondjuk egy több száz kilométeres túra alkalmával időnként bekapcsolja a motort. A pedelec fat bike-ot tekerve végképp megnyílnak a lehetőségek, hogy merre lehet a bicajjal menni, hiszen a rásegítésnek köszönhetően se a távolság, se a hegymenet nem akadály többé.
Ki vegye meg?
Bárki, aki úgy érzi, hogy a Dagi olyat tud neki nyújtani, amit eddig hiányolt bringázás közben. Aki élvezettel viszi a drótszamarat erdőn-mezőn, csermelyen át, végig bármilyen tarlón, szántóföldön, vagy expedíciót szervez szélsőséges időjárású földrészekre, szeretni fogja ezt a típust. Ha mindennapi munkába járáshoz nem is ez az első canga, amit ajánlanánk, az tény, hogy visszaadja a kétkerekezésnek az igazi szabadság érzését, ami miatt mindenképp megéri rá beruházni.